Webbsidor för småföretag
Mina kunder är små men seriösa svenska företag där en genomtänkt och levande digital närvaro verkligen gör skillnad. Jag utför arbete som webbutvecklare, copywriter, reklamare, ett bollplank och en systemunderhållare med öppet dygnet runt.
Är det dags för företaget att lansera sin första webbsida? Har ni redan en webbsida och vill göra den bättre, mer kundanpassad och mer elegant?
En webbsida på Internet får inte vara sämre än verksamheten bakom
Om ett företag inte har en webbsida och de vill ta fram en så betyder grundregeln att webbsidan måste inge samma förtroende, kommunicera samma värderingar och vara lika bra som företaget – minst. Helst ska webbsidan vara bättre. Under inga omständigheter får webbsidan vara sämre än verksamheten bakom. Då kommer de eventuellt positiva effekter som webbsidan ger reduceras av de negativa – och den sammantagna effekten av webbsidan kan i värsta fall bli negativ.
Webbtjänster
Wordpress som grundsystem
I stort sett alla webbjobb byggs i WordPress. WordPress har blivit webbens verkliga gigant. Det går att lära sig för nybörjare och är samtidigt väldigt kraftfullt och utbyggbart. WordPress är Open Source och därmed i sig självt gratis att använda och kan ses som en verktygslåda och ett ramverk. Kostnaden ligger dels i den tid det tar att bygga webbsidan efter företagets önskemål. Och dels för att uppnå den typ av funktionalitet som företaget efterfrågar köpa s.k. plugins eller tillägg på den stora öppna marknaden för WordPressrelaterade tilläggsfunktioner.
Intressant design med Elementor
Elementor är en webbsidesbyggare som ger möjlighet att skräddarsy en webbsida och arbeta med typografi, komplexa layouter, animation och mycket mer. Elementor har verktyg för att göra webbsidans layout responsiv.
Responsiv design med Elementor
En webbsida ska fungera på olika tekniska enheter med olika skärmstorlekar och då använde jag Elementor. Det kallas i webbvärlden för att webbsidan är responsiv eller att den har en responsiv design och är mycket viktigt för användarens upplevelse och hur webbsidan rankas av sökmotorer.
Webbshop med Woocommerce
Woocommerce är en plugin / tillägg till WordPress som gör din webbsida till webbshop. En webbshop kan fungera ifrån en webbkatalog där produkter bara visas, till fullt fungerande e-handel med onlinebetalning.
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering har blivit ett hett ämne. Hur en webbsida rankas av sökmotorer som Google och Bing är ett helt eget kompetensområde där bra text, relevanta keywords och korrekt taggning av webbsidor är några av de medel som står till buds. Företag som verkar på en marknad med stark konkurrens ska ta sökmotoroptimering på allvar.
Flytt av webbsida
Ett långsamt webbhotell riskerar att göra besökare irriterade. Det visar också att företaget inte riktigt tar sin närvaro på Internet på allvar. Att ha sin webbsida på ett långsamt webbhotell är ohövligt och visar inte gästerna tillbörlig respekt.
Exempel

Almeco Svets & Kaross AB
- Utveckling och underhåll sedan 2010.
- Webbsida WordPress & Elementor.
- Webbshop Woocommerce.
- Webbhotell Oderland.
- Litespeed Cache.
- Fotografering av produkter och miljöer.
- Filmproduktion med Adobe Premiere.
- Bildbehandling Adobe Photoshop.
- Broschyrer och reklamblad Adobe Indesign.
- Logotyper Adobe Illustrator.

Pilen Cykel AB
- Utveckling och underhåll sedan 2005.
- Webbsida WordPress & Elementor.
- Prisberäknare Woocommerce.
- Webbhotell Oderland.
- Litespeed Cache.
- Fotografering av produkter och miljöer.
- Filmproduktion med Adobe Premiere.
- Bildbehandling Adobe Photoshop.
- Reklammaterial Adobe Indesign.
Foto och reklam
Produktfotografering
Jag har flera kunder inom fordon och teknik och det ligger mig varmt om hjärtat och är uppdrag jag gärna tar mig an. Pilen Cykel och fordonspåbyggaren Almeco är exempel.
Naturfotografering
Fotografering av landskap och stämningsbilder för webb eller reklam som Pilens och Lofsdalsspårs webbsidor.
Reklammaterial
Jag tar fram broschyrer, reklamblad och olika typer av tryckt material. Almecos märkesbroschyrer och Lofsdalsspårs foldrar är bra exempel. Jag arbetar med Adobe Indesign, Adobe Illustrator och Adobe Photoshop.
Film
Stämningsfilmer för företagets verksamhet eller produkter i användning är mina vanligaste uppdrag. Jag filmar med egen utrustning eller använder filmklipp från kundernas smartphones som ger bra kvalitet på film. Jag arbetar med Adobe Premiere.
Bildbehandling
Jag är skicklig på bildbehandling med Adobe Photoshop och jobbar med friläggning av produktfotografier och förbättringar av kunders egna bilder.
Exempel

Almeco Svets & Kaross AB
- Utveckling och underhåll sedan 2010.
- Webbsida WordPress & Elementor.
- Webbshop Woocommerce.
- Webbhotell Oderland.
- Litespeed Cache.
- Fotografering av produkter och miljöer.
- Filmproduktion med Adobe Premiere.
- Bildbehandling Adobe Photoshop.
- Broschyrer och reklamblad Adobe Indesign.
- Logotyper Adobe Illustrator.

Pilen Cykel AB
- Utveckling och underhåll sedan 2005.
- Webbsida WordPress & Elementor.
- Prisberäknare Woocommerce.
- Webbhotell Oderland.
- Litespeed Cache.
- Fotografering av produkter och miljöer.
- Filmproduktion med Adobe Premiere.
- Bildbehandling Adobe Photoshop.
- Reklammaterial Adobe Indesign.
Det finns gott om exempel där kvaliteten på företagets verksamhet och kvaliteten på webbsidan inte går hand i hand. Och det åt båda hållen.
Dålig webbsida – seriöst företag
Många småföretagare försöker själva att göra en webbsida med de numera lättillgängliga webbsidesbyggare, för att kapa kostnader, och resultatet är blandat. Ibland bra, och ibland mindre bra och eventuellt skadligt. Det som ska göras ska göras riktigt. Och var och en gör bäst i att koncentrera sig på det man faktiskt är bra på.
Här finns ofta en väldig potential att göra något bättre, och jag skulle rekommendera en översikt över den befintliga webbsidan och hur den stödjer verksamheten och vilka positiva effekter och nytta som kan skapas genom att göra webbsidan av högre kvalitet. En bra webbsidan kan ge stora positiva effekter för företaget och ge god avkastning på den kunskap och erfarenhet som företaget verksamhet har.
Värt att notera är att ett företag som går så bra som de önskar och inte vill expandera ändå bör tänka över sin situation och vara proaktiva. När marknaden eller kundunderlaget viker är det i sämsta fall för sent att påbörja förändringsarbetet – i bästa fall blir effekten sämre och det tar längre tid innan den slår igenom.
Ingen webbsida – seriöst företag
Små företag utan webbsida blir mer och mer ovanligt. Men de existerar och beslutet att inte närvara på internet kan vara ett riktigt beslut. Mest vanligt är att företaget är så inkört i gamla goda hjulspår och har för mycket att göra.
Men en vacker dag tas ett beslut om att företaget nog borde ha en webbsida. Då finns några frågor som man kan ställa sig:
- Vad vill företaget åstadkomma med sin webbsida?
- Ska vi bara synas och ha telefon och mailadress?
- Ska eller har företags verksamhet förändrats och hur kan en webbsida ge positiva effekter?
Bara att synas kan generera affärer, men den största potentialen finns i att webbsidan ger mervärde till verksamheten, de anställda och kunderna.
Snygg webbsida – oseriöst företag
Skumrask med flotta hemsidor har vi nog alla träffat på och de går inte att genomskåda annat än om man inleder kontakt med företaget, kan ta del av andras erfarenheter av företaget eller är nära nog synsk. Den typen av webbsidor lämnas därhän och inget mer finns att säga.